پرسمان3 | ||
|
اين مثال را اگر بر آيات قرآن تطبيق كنيم، مىبينيم خداوند متعال داستانهاى اقوامى مانند عاد، ثمود و يا پيامبرانى مثل موسى و عيسى و ابراهيم و دشمنان آنها مانند فرعون و نمرود را بيان مىكند كه اينها در جزيرة العرب و اطرافش مىزيستهاند و مردم با اين اقوام و شخصيتها تا حدودى آشنايى داشتند. از اين رو مىبينيم قرآن كريم مخاطب اوليه خود را در نظر داشته و مخاطبين هم سريع با اين داستانها ارتباط بر قرار كرده و طى مدت زمان كوتاهى از عرب جاهلى، «تمدن عظيم اسلامى» مىسازد. كه البته نقش داستان و روش داستان سرايى قرآن در ايجاد اين تمدن عظيم قابل چشمپوشى نيست. 2. قابليت دسترسى: قرآن كريم اولويت نخستش، ايمان مخاطبان اوليه بود تا پايههاى دين را تحكيم بخشد و سپس به ساير نقاط جهان ابلاغ شود، به همين خاطر لازم بود نكاتى را رعايت كند تا مورد انكار مردم واقع نشود. يكى از نكاتى كه رعايت كرده، همين نوع گزينش در بيان داستان پيامبران بوده است: به اين ترتيب كه قرآن كريم از اقوام و سرزمينهايى سخن گفته كه قابل دسترسى مردم باشد و علاوه بر آنكه داستانهاى آنها را تا حدودى شنيده بودند مىتوانستند براى اطمينان بيشتر به اين سرزمينها سفر كنند و آن مناطق را از نزديك ببينند [با توجه به اين كه سفرهاى تجارتى هم در جزيرة العرب فراوان بود]. حال كه امكان دسترسى به اين مكانها وجود داشت و با چنين شخصيتهايى هم كم و بيش آشنا بودند، مشركين چنين انكار مىكردند و چنان تهمتهايى به پيامبر مىزدند! اما اگر از انبيايى كه از قارههاى ديگر «1» بودند داستانهايى نقل مىشد، كه نه اسم آنها را شنيده بودند و نه امكان سفر و دسترسى به آنها بود انكار آنها بيشتر مىشد و آيا در جوسازىها موفق نمىشدند؟ و سير رشد تمدنساز اسلام را كُند نمىكردند؟! لذا قرآن كريم در اين راستا مىفرمايد: «ما پيش از تو رسولانى فرستاديم، سرگذشت گروهى از آنان را در قرآن براى تو بازگو كردهايم، هر چند سرگذشت گروهى ديگر را براى تو بيان ننموديم.» «2» و از اميرالمومنين على عليه السلام حكايت شده: «خداوند پيامبرى سياهپوست مبعوث كرد، هر چند سرگذشت او را در قرآن بيان نكرده است.» «3» . بنابر فرضى كه در همهى قارهها و مكانهاى قابل زيستِ فعلى، در آن زمان هم انسانها زندگىمىكردند. زيرا شواهدى وجود دارد كه در برخى مكانها طول عمر زندگى بشر به اندازهى خاورميانه و طولانى نمىباشد (2). «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلًا مِن قَبْلِكَ مِنْهُم مَن قَصَصْنَا عَلَيْكَ وَمِنْهُم مَن لَمْ نَقْصُصْ عَلَيْكَ» (غافر/ 78) (3). مجمع البيان، ج 8، ص 502 معرفى كتاب جهت مطالعه بيشتر: 1. تفسيرهاى موضوعى مثل «پيام قرآن» از آيتاللَّه مكارم شيرازى و منشور جاويد از آيتاللَّه سبحانى. 2. كتاب «القصص القرآنى» از سيد محمدباقر حكيم. 3. كتاب «علوم القرآن» از سيد محمدباقر حكيم. نظرات شما عزیزان: موضوعات مرتبط: برچسبها: |
|